dinsdag 25 april 2023

Maandag 24 April 2023 Een dag vol verassingen

Het wekkertje gaat vroeg, 7 uur staan we op en maken ons gereed voor onze volgende trip. Vandaag vertrekken we naar Wells Gray Provincial Park. Deze navigatie geeft aan dat we hier ongeveer 6 uur op rijden, maar met af en toe een stop zal dit vast langer duren.

Daan zorgt dat alles losgekoppeld is en ik zorg voor een kop thee bij het autorijden en dat alles opgeruimd is.
Aangezien het een lange rit gaat worden ga ik het eerste stuk rijden, het is even wennen, vooral het sturen. Maar het lukt allemaal prima. Ik heb gelijk het goede stuk te pakken want ik heb flinke heuvels en vele bochten, super leuk om te rijden.

Na ongeveer 1,5uur rijden zien we een onwijs mooi meer, Seton Lake en wat een mazzel deze is ook niet bevroren! 


We parkeren onze camper en besluiten om eerst even onze ouders te bellen want we hebben weer even bereik. Maar als we ze bellen is het alleen maar stotteren en blijft het beeld continu hangen. Dit gaat hem dus niet worden helaas.

We zien een pad naar beneden zodat we dicht bij het meer kunnen komen, dit gaan we uiteraard doen. Het is een zigzaggend steil pad naar beneden, dit gaat natuurlijk super snel, maar je begrijpt wel dat we dit pad ook weer terug naar boven moeten lopen... ik moet er nog even niet aan denken πŸ˜‰

Als we beneden zijn is het echt prachtig, we maken hier veel foto's en filmen het meer. 




Er komt terwijl we er staan ook nog een trein langs, ik ben benieuwd of dit alleen voor goederen is of ook voor passagiers, lijkt mij in ieder geval geweldig om zo langs die meren te rijden. Het lopen naar boven is echt killing voor onze benen, we zijn helemaal kapot πŸ˜…

We gaan weer verder op pad, dit keer hebben we geen echte tussenstops meer die op de planning staan en willen we door gaan rijden, want in Wells Gray hebben we ook nog wat wandelingen gepland staan. Daan rijd het 2e stuk en dus ook het langste stuk. We hebben trouwens wel vandaag een zonnige dag, hier een daar maken we wat foto's onderweg, eten en drinken wat, heerlijk dat dit allemaal kan met zo'n camper.










Onderweg kijken we natuurlijk goed of we beren spotten, maar die zien we helaas niet. Ik zie dan wel een coyote op een veld lopen en Daan en Damian zien hem nog net in een schim. Ook komen we ook nog veel herten tegen langs de weg, jammer genoeg gaat dit zo snel dat we hier geen foto's van hebben kunnen maken.

Rond een uur of 4 komen we pas aan op onze campground voor vandaag. Dutch Lake Resort. Hier is het super rustig en zitten we vlakbij het water. De receptie is dicht maar mogen gewoon naar onze plek toe of zelf je plekje uitzoeken. Wij vinden onze gereserveerde plek prima.

Nu we toch niet hoeven in te checken gaan we maar gelijk op weg naar onze trails voor vandaag. De eerste die op de planning staat is Spahat Falls, maar als we aankomen zien we dat de gehele parkeerplaats nog vol met sneeuw ligt, dit gaat hem dus niet worden. Dan maar door naar de volgende, Dawson Falls, deze ligt op dezelfde weg (net als alle andere trails). We zien een parkeerplaats langs de weg die vrij van sneeuw is maar die is alleen voor bussen, Daan wilt hier niet staan en rijd door naar de volgende parkeerplaats, daar ligt dus nog aardig wat sneeuw maar is wel doorheen gereden en aan het einde is het sneeuwvrij. We gaan hier dus een poging wagen. Het lukt allemaal prima en zetten onze camper neer.

Dit is maar een kleine trail van 1.4km. De trail is wel vol met sneeuw dus het is weer oppassen geblazen dat je niet valt. De jongens vinden dit alleen maar leuk en zeker Jayden die zoekt de gladde stukken wel op. Ik ben dan net een oud wijf die elk sneeuwvrije stukje opzoekt om maar niet te vallen. Uiteindelijk als je de trail loopt kom je weer uit op de weg waar je een stuk langsloop. Ik zei al tegen Daan, als we dit geweten hadden, hoefde we niet zo moeilijk te doen om door al die sneeuw te lopen. Als we bijna bij het eindpunt zijn, zien we dus ook dat hier de parkeerplaats van de bussen is, pfff het zal toch niet. Ik weet dus wel dat we straks niet de trail teruglopen maar gewoon langs de weg πŸ˜‰

Dawson Falls is echt prachtig en wat een kracht heeft zo'n rivier toch. Het maakt ook best een lawaai als je zo naast die waterval staat. We maken hier weer veel foto's en ik maak ook filmpjes voor thuis. 







We zien hier ook nog een mooie blauwe vogel, Daan krijgt hem wel op de foto. Als het goed is, mogen we Google Lens geloven, is het een Stellers Gaai.




We lopen weer terug naar boven en uiteraard pakken we niet de gehele trail maar lopen gewoon via de weg richting de parkeerplaats. Het is hier zo rustig dat we geen auto tegenkomen.


Bij de parkeerplaats aangekomen moeten we natuurlijk nog zien of we de camper weer op de weg kunnen krijgen. Nou ik zal je vertellen dit gaat nog allemaal niet zo makkelijk. Daan zit met zweethanden achter het stuur want de camper staat helemaal scheef, ik stap uit om te kijken en zie dat hij met de linkerkant niet helemaal op het rijvlak zit. Dit gaat hem niet worden en Daan besluit dan maar om weer terug naar het sneeuwvrije vlak te rijden en proberen daar te keren. Dit lukt dan gelukkig wel en ik stap weer in. Nu nog het laatste stuk over het sneeuw pad en dit lukt met moeite maar we hebben het gered. Als we weer op de grote weg staan, laat Daan zien hoe hij zit te trillen. Dit doen we dus niet meer haha, zodra er sneeuw ligt houd het gewoon op.

We hebben eigenlijk nog wat trails maar het is al best laat en aangezien er overal wel veel sneeuw ligt besluiten we om het maar voor gezien te houden. We rijden terug richting de campground en kijken onderweg of we dan een tankstation tegenkomen. Ik zeg heel de dag al tegen Daan dat ik het jammer vind dat we nog geen beren zijn tegengekomen...nu zei ik het dus weer en nog geen 5 minuten later ziet Daan iets in de verte langs de weg. En ja hoor we zien een beer met haar cub! πŸ’— Hoe gaaf is dat, ik pak gelijk mijn telefoon erbij om te filmen, Daan zijn lens maar die red het net niet om ze te fotograferen want voordat we al wat meer in de buurt komen zijn ze al weer verdwenen in de bossen. Maar, we hebben onze eerste beren gespot!

Onze dag kan niet meer stuk en als ik voor mezelf spreek, ik ben helemaal in de wolken. Wat een mooie ervaring.

Nu weer verder op weg, stoppen nog even om een foto van het uitzicht te maken en daarna zijn we alweer bijna in het stadje en gaan hier tanken, bij het tankstation zit een A&W maar alleen de drive is nog open. Ik check even of internet het alweer doet en zowaar hebben we weer even bereik. Ik zie ook dat er een DQ Grill is en we besluiten om daar te gaan eten.


Als we binnenlopen, zit een man ons al vriendelijk aan te kijken, verlegen om een praatje. We zeggen gedag en hij begint gelijk vragen te stellen of het ons bevalt met de camper, waar we vandaan komen, of Canada ons bevalt. Super vriendelijk en gaf ons wat tips over Banff en Jasper.

We nemen allemaal een combo en het smaakt allemaal goed, ik wist ook niet dat dit ook een grill had, ik dacht namelijk alleen maar ijs.
Tijdens het eten vertrekt de man en vertelt ons ook dat we beter in Alberta kunnen tanken, want het scheelt 30 cent de liter met BC, hebben we net de tank volgegooid (maar dit is dan ook wel weer nodig)
Hij wenst een hele fijne vakantie en vertrekt weer.

Wij nemen nog een ijsje toe en daarna is het tijd om naar de campground te gaan.
Bij de campground aangekomen ga ik de camper weer even opruimen en wat schoonmaken, de jongens zitten op hun telefoon ( doen ze anders nooit πŸ˜‰ )
Wij pakken nog even een douche in de camper zelf, want hier op de campground heb je geen deur maar alleen een gordijntje en zag er niet fris uit volgens Daan.

We lopen na de huishoudelijke klusjes nog even een rondje op de campground en maken nog wat foto's aan het water met op de achtergrond de mooie bergen, zelfs 1 berg is nog besneeuwd en is een prachtig plaatje.


Daan gaat nog een blog schrijven maar het internet is echt heel slecht en krijgen met pijn en moeite wat foto's op het blog, ik wilde ook nog een blog schrijven maar er zit zoveel tijd in dat ik er geen puf meer voor had.
We houden het voor gezien voor vandaag, het is allemaal best intensief.
Ik denk dat we allemaal zo slapen. We slapen hier trouwens prima in de camper, het is alleen erg koud in de nacht. We hebben gelukkig nog extra dekens, die gaan we nu dus ook zeker gebruiken πŸ˜‰

Morgen vertrekken we naar Mount Robson Provincial Park dit is niet zo heel ver rijden dus hoeven niet zo heel vroeg ons bed uit, we mogen een uurtje langer blijven liggen πŸ˜€

3 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig land.....geweldige foto's en super dat jullie de beren hebben gezienπŸ€πŸ˜.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het daar mooi Wat heeft Canada een mooie natuur

    BeantwoordenVerwijderen

Donderdag 4 Mei 2023 Onze laatste volle dag

De wekker gaat en jeetje wat is het vroeg, het is dan ook erg lastig om er weer uit te komen. 10 over 7 komen we (lees; Daan en ik) eruit, k...